Page content

article content

Het Label Proces – De (On)Bewuste Strategie Die Jouw Geluk Bepaalt

Hoe kan het dat wanneer het begint te regenen Persoon A begint te mopperen terwijl Persoon B blij en positief blijft en zich er niks van aantrekt?
Er is sprake van één situatie, namelijk; het begint te regenen. Maar twee verschillende reacties; Persoon A laat zich kennen en reageert negatief, Persoon B laat zich niet beïnvloeden en blijft positief.

Vraag: Hoe komt het dat dezelfde situatie verschillende emoties en verschillende reacties in mensen losmaakt?

Antwoord: Dat komt doordat Persoon A en Persoon B beide eenverschillende betekenis geven aan de gebeurtenis.

Het Label Proces

Het Label Proces is eigenlijk vrij simpel. Het gaat uit van het feit dat: Alles wat er gebeurt in de wereld, enkel gebeurt. Niets is goed. Niets is slecht. Alles is gewoon. En dat wij zelf de betekenis geven aan de specifieke dingen, gebeurtenissen & herinneringen. Wij bepalen in ons hoofd wat een gebeurtenis voor ons betekent en dat is vervolgens hoe we ons voelen. Wij geven een gebeurtenis dus een persoonlijk label.
Dat is het proces.

Ons uitgangspunt zegt: Het regent.

  • Het is niet slecht dat het regent, het is ook niet goed dat het regent, het regent gewoon.

Ons zelfgemaakte label zegt: Het regent.

  • Negatief Label: “Nee hè, heb ik weer dit.”
  • Negatief Label: “Wat een K#!*t weer!”
  • Positief Label: “Oh wat mooi zeg zo’n herfstbui!”

Over het algemeen worden onze labels gevormd door factoren uit onze omgeving (denk aan; met wie je omgaat, waar je woont etc.) en factoren uit ons verleden; alles wat wij in ons leven hebben meegemaakt en geleerd; hoe het leven ons gevormd heeft. Dit is ook de rede dat het Label Proces per persoon verschilt; mijn verleden is anders dan het jouwe, en ik heb gedurende mijn leven andere lessen geleerd dan jij. Dit zorgt er voor dat de lens waardoor ik het leven bekijk anders is dan de lens waardoor jij het leven bekijkt en dat wij op verschillende manieren kunnen reageren op dezelfde situatie.

Het probleem ligt niet zozeer in het feit dat wij het leven door een verschillende lens zien maar meer in het feit dat deze factoren vanuit onze omgeving & ons verleden niet altijd gebaseerd zijn op waarheid of überhaupt nuttig voor ons zijn.

Voorbeeld:

  • Somber zijn omdat het regent, daar heb je niet zo veel aan. Zeg maar gerust helemaal niks. oftewel, het is geen nuttig label.
  • “Elke relatie eindigt altijd in 1 groot drama.” – is gebaseerd op ervaring maar niet op waarheid. Het label is niet waar en deze persoon heeft door zijn/haar verleden een verkeerd beeld van de werkelijkheid gevormd. Een beeld wat hem/haar niet dient, het is geen nuttig label.

Stephen Covey introduceerde in zijn boek “The 7 Habits of Highly Effective People” de oplossing voor dit probleem met zijn kijk op het woord “Responsibility”.

Hij deelde het woord in 2en en vormden zo de term “Response-Ability: The ability to choose your response.”
Vrij vertaald: Verantwoordelijkheid; jij bent verantwoordelijk voor het kiezen van jouw eigen reactie.

Dit is wat het principe van Response-Ability inhoudt:
Tussen de gebeurtenis en onze mening over de gebeurtenis zit de tijd waarin wij bepalen wat voor label we geven aan de gebeurtenis.
Dit gebeurt over het algemeen onbewust en razendsnel.

Tot op dit moment.

Vanaf het moment dat jij jezelf bewust gaat maken van hoe jouw Label Proces te werk gaat, kan je het zelf gaan beïnvloeden. Ook al is jouw initiële gedachte een negatieve, als jij jezelf bewust herpakt en de gebeurtenis anders labelt (positief) heb je gewonnen.

Een negatieve of positieve reactie (of een negatief of positief gevoel) begint dus altijd bij jezelf. Jij kan jouw reactie kiezen. Met de mogelijkheid om jouw reactie te kiezen komt de kans jouw eigen geluk te beïnvloeden. Jij gaat immers anders naar bepaalde situaties, gebeurtenissen, herinneringen kijken en zo verander je op den duur jouw volledige perceptie van de werkelijkheid. Dit is ons doel. In jouw nieuwe werkelijkheid is er geen plaats voor negatieve gedachten die niet constructief zijn. Dit resulteert in een simpele som:

Jouw leven – negatieve gedachten = meer geluk

Als we weten dat we zelf de mogelijkheid hebben om een reactie te kiezen dan kunnen we stellen dat het kiezen van een negatieve reactie ontzettend onlogisch is:

Om ergens een label aan te hangen waar jij je somber, boos of gefrustreerd door voelt is pure waanzin. Het is een doodlopende weg.

  • Boos zijn zorgt er niet voor dat jouw verleden verandert. —> Alleen jouw kijk op het verleden kan veranderen door acceptatie.
  • Boos zijn zorgt er niet voor dat een specifieke gebeurtenis of situatie gaat veranderen. —> Alleen actie of acceptatie kunnen dit veranderen. Beide werken 100% effectiever vanuit constructieve gedachtes; het denken in kansen en oplossingen.

Letterlijk het enige wat je doet wanneer je ergens een negatief label aan geeft is ervoor zorgen dat jij je slecht voelt. Je bereikt er verder niets mee.

In andere woorden: je bent je jezelf bewust slecht aan het laten voelen, je bent jezelf aan het saboteren.

Natuurlijk zou je nooit jezelf bewust een slecht gevoel aanpraten. Het label proces is overwegend onbewust. Nu je ervan af weet, is het tijd te veranderen.

Van Negatief Naar Positief

Op het moment dat jij aan een “negatief gelabelde situatie” een positieve betekenis geeft. Dan kijk direct je op een andere manier tegen deze situatie aan.

Het nieuwe positieve label verandert dan jouw werkelijkheid. Het verandert hoe jij je voelt.

Je hangt er nu een label aan waar je iets aan hebt, een label wat voor jou werkt. De negatieve omstandigheid is het op deze manier waard om doorheen te gaan en bied je veel meer perspectief en kansen dan de doodlopende weg die negativiteit je te bieden heeft.

Je nieuwe label is het krachtigst als je gebruik maakt van 1 of meerdere van de volgende uitgangspunten (hoe meer hoe beter):

Verander: “Oh ik voel me zo slecht” in:

  1. Wat is de les die ik hieruit kan halen?
  2. Wat is de positieve kant van dit?
  3. Wat zijn de kansen die zich nu voor doen?
  4. Hoe kan ik dit anders benaderen, op een manier die voor mij opbouwend is?
  5. Hoe kan ik hier beter uitkomen?
  6. etc…

Stel jezelf de juiste vragen en je zal bij de juiste antwoorden terecht komen.

“Whatever you focus on you’re going to feel whether it’s true or not. Focus equals Feeling” – Tony Robbins

Als je op deze manier bezig gaat zijn met het Label Proces zul je merken dat een aantal dingen voor je gaan veranderen:

  • Het eerste wat dit doet is simpelweg de pijn verzachten: Je bent namelijk niet meer bezig met hoe zuur het allemaal wel niet is en je weerlegt je focus van negatief naar positief.
  • Maar belangrijker nog, je kan er nu iets mee: hoe vervelend de situatie ook is/was, al het positieve wat je eruit kan halen haal je er nu uit. Dit zorgt ervoor dat je kan inspelen op kansen die je eerder niet zag, en je dankbaar kan zijn voor de lessen die je uit de situatie haalt (waar je voor de rest van je leven profijt van zult hebben!). Ook betekend dit dat de emotionele rugzak die je bij je draagt een stuk lichter zal worden. Je neemt je “problemen” gewoon iets minder serieus en dat is precies de bedoeling. Maak een bewust besluit om te focussen op de positieve kant van dingen. Dit gaat je ten alle tijden verder brengen dan negatief denken en zorgt er direct voor dat je je beter voelt.

“Positive thinking won’t let you do anything, but it will let you do everything better than negative thinking will.” – Zig Ziglar

Het Label Proces In Actie

In de tijd dat ik dit schrijf heb ik last van stemproblemen (als zanger is dit niet de meest ideaal denkbare situatie).

Kort samengevat:

Om mijn stembanden te laten genezen heb ik alle optredens van de afgelopen en aankomende maand afgezegd waardoor ik geen inkomen heb vanuit mijn grootste inkomstenbron.

Doordat mijn stem slechter wordt wanneer ik (veel) praat en zing, praat en zing ik amper.

Hmmm, zingen is by far de leukste bezigheid die ik heb…

Daarnaast is praten is best wel essentieel als je leuke momenten wil beleven met mensen om wie je geeft. Vrienden opzoeken of activiteiten buiten de deur zitten er even niet in.

Daarboven op komt de onzekerheid van het niet weten wanneer mijn stem genezen zal zijn en dus wanneer ik weer inkomen kan genereren doormiddel van optredens.

Je kan je voorstellen dat ik geen top tijd had in de weken dat ik hierop gefocust was..

Ik zat in een sociaal isolement, kon het gene wat ik het liefste doe niet uitoefenen en had onzekerheid over of ik de huur wel zou kunnen betalen.

Het feit dat mijn goede vriend Richard Bostock uit London overkwam om 1 week bij mij te verblijven kwam dan ook als een verademing (letterlijk!, check Richard hier).

Ik praatte met hem over mijn problemen en hij introduceerde mij tot het Label Proces.

“Screw it, there’s no point in me feeling this way, it’s not constructive, it literally doesn’t change a single thing.” – Richard Bostock

Wat nou als ik het anders label:

Het feit dat ik nu stemproblemen heb dat is een “blessing”.

Ik ga hier sterker uitkomen. Op het moment dat ik me elk dag blijf bezig houden met het genezen van mijn stembanden dan gaat dit binnen no-time gebeuren. En dit houdt in dat ik nu de fundering aan het leggen ben voor een stem die ik op een technisch goede en gezonde manier kan gebruiken. daarnaast ontwikkel ik mijn stem enorm doordat ik nu zoveel met mijn techniek bezig ben, ik wordt daadwerkelijk beter en krijg een mooier stemgeluid en meer opties/mogelijkheden. Omdat ik nu deze technieken aanleer en dit proces in ben gegaan is het veel minder waarschijnlijk dat mij dit later in mijn carrière gaat overkomen op een punt waarop het nog veel erger zou zijn. vanaf nu ga ik alleen maar groeien en rekening houden met mijn stem. Ik weet nu hoe tricky en vervelend het kan zijn om stemproblemen te hebben. Het gaat met niet meer overkomen en dit gaat me verder helpen!

Het enige wat ik verandert heb is wat voor label ik zelf kies om aan deze situatie te geven. Er is in wezen niks aan de situatie zelf verandert.

Maar, denk je dat ik me gelukkiger voel bij het eerste of het tweede label?

Denk je dat ik sneller uit deze ongewenste situatie ga komen in geval van het eerste of het tweede label?

En denk je dus dat ik over het algemeen meer gebaat ben bij het eerste of het tweede label?

I rest my case..

Het Label Proces in 5 Stappen

Het is altijd een fantastische oefening om echt goed te kijken naar hoe jij dingen labelt.

1. Maak een lijst van de dingen die je op dit moment dwars zitten in je leven

Situaties, herinneringen, financiën. Simpelweg alle dingen waar je over piekert. Voor het gemak noemen we dezen dingen een “wrong”.

  • Schrijf in 1 zin op wat de wrong is, wat houdt het in. (dus niet negatief of positief, puur wat het is).
  • Schrijf nu in een volgende zin op wat het huidige label is wat je hier (onbewust) aan hebt gegeven.
2. Besef dat het label wat je nu gebruikt je niet verder helpt

Het is niet constructief en het verandert niks. Jezelf bewust een slecht gevoel aanpraten is pure waanzin.

3. Besef dat je zelf invloed kan uitoefenen op hoe jij je voelt doormiddel van het Label Proces

Jij bent verantwoordelijk voor het kiezen van jouw eigen reactie.

4. Actie: Geef een nieuwe betekenis aan de wrong.

Een nieuw label dat voor jou werkt, waar je iets aan hebt. Gebruik de volgende uitgangspunten om jou label te vormen:

  • Wat is de les die ik hieruit kan halen?
  • Wat is de positieve kant van dit?
  • Wat zijn de kansen die zich nu voor doen?
  • Hoe kan ik dit anders benaderen, op een manier die voor mij opbouwend is?
  • Hoe kan ik hier beter uitkomen?
  • etc…
5. Herhaal het Label Proces

Keer terug naar stap 1 t/m 4 elke keer dat je merkt dat je langer dan 3 dagen op een negatieve wijze tegen een bepaalde situatie, herinnering, etc aankijkt.

Tot Slot

Je zult zelf vast een aantal problemen hebben die jou op dit moment bezig houden of die je al jaren bij je draagt. Kijk vooral naar hoe je het Label Proces hier tot dusver hebt toegepast en hoe je het nu kan toepassen zodat het constructief voor je gaat zijn en bijdraagt aan jouw geluk.

Des te meer je jouw wrongs labelt tot iets wat constructief voor jou is, des te gelukkiger je zal worden.

Ik houd dit altijd in mijn achter hoofd: Als vervelende dingen gebeuren zie ik het als een kans om mezelf te trainen of als iets wat nodig was om te gebeuren omdat ik een bepaalde les moest leren.

Vraag: “Wat kan ik hier uit halen wat mij verder gaat helpen?”  

Het leven wordt echt een stuk leuker als je het iets minder serieus neemt. het Label Proces is een goede manier om dit jezelf aan te leren!

Succes.

En onthoud: Niks is goed, niks is slecht, alles is simpelweg.

“Life is not designed to make things easy for us, but present challenges that help us grow.” – Terry Laughlin

Comment Section

0 reacties op “Het Label Proces – De (On)Bewuste Strategie Die Jouw Geluk Bepaalt

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: